Tinklinis marketingas – verslas, kurį vieni vadina „sektomis“, kiti gira, teigdami, kad tinklinio marketingo firmoje galima nevaržomai siekti karjeros ir uždirbti priklausomai nuo noro bei poreikių.
Lietuvoje tokio pobūdžio verslas vis dar nėra plačiai žinomas arba apie jį susidaryta nuomonė yra miglota. Tai koks gi jis iš tikrųjų?
Svarbiausia legalumas
Multi Level Marketing (MLM) legalios kompanijos dažniausiai yra maišomos su „finansinėmis piramidėmis“ ar įkyriais interesantais (platintojais) siūlančiais įsigyti kokią nors prekę, kurios kokybė nėra aiški. Toks painiojimas labiausiai kenkia tinklinio marketingo įvaizdžiui, kadangi žmonės būna skeptiškai nusiteikę ir ne tik nesiryžta juo užsiimti, bet ir ką nors pirkti.
Tinklinio marketingo kompanijos „Herbalife“ Lietuvoje vadovas Gitanas Brasas sako, kad tikra MLM bendrovė savo produkciją ir gamina, ir platina pati, be jokių partnerių. „Tas kompanijas, kurios tik perpardavinėja kažkieno pagamintą produkciją, galima vadinti nebent platintojais, kurios užsikelia antkainį ir produkciją pardavinėja daug brangiau“, – sakė G. Brasas.
Verslosavaite.lt beveik prieš metus jau rašė apie tinklinį marketingą ir straipsnio komentaruose kilusi diskusija parodė, kad žmonės labiausiai ir nerimauja dėl tokį prekybos būdą propaguojančių įmonių patikimumo.
Kaip atskirti ar kompanija yra legali?
„Visų pirmiausia ji turi būti registruota, o joje dirbantis, kad ir paprastas distributorius turėti licenziją už kurią kiekvienais metais Valstybei privalo mokėti mokesčius, – teigė UAB „Korporacija Tianshi“ atstovas Lietuvoje Eduardas Vislockis. – Antra, legalios įmonės veiklą tikrina ir reguliuoja Valstybinė mokesčių inspekcija.“
G. Braso teigimu, ar kompanija yra tikrai legali galima pasitikrinti ir vertybinių popierių biržose, kadangi juose legalios kompanijos pardavinėja akcijas, taip pat ir tarptautinėje MLM asociacijoje, kuri skelbia legalias įmones ir jų licencijuotas veikimo šalis.
Produkcijos pardavimas
„Tianshi“, kuri priklauso „Welness“ industrijai – ilgaamžiškumo, sveikatingumo ir grožio išsaugojimo sričiai, Lietuvoje prekiauja maisto papildais daugiapakopės rinkodaros būdu. „Bendrovės politika tokia, jog prekiautojai neina ir nesiūlo produktų gatvėse ar braudamiesi į namus, prekyba vykdome tik per pažįstamus“, – tikino E. Vislockis.
Tai pačiai „Welness“ sričiai priklauso ir kompanija „Herbalife“, kuri, vadovo teigimu, prekybą ir naujų distributorių į verslą įtraukimą vykdo ne tik per pažįstamus, bet ir organizuoja įvairias prezentacijas, kviečia žmones jungtis, tačiau į namus neina. „Rimto tinklinio marketingo sistemoje draudžiama vaikščioti nuo durų iki durų“, – sakė G. Brasas.
Nelegali piramidinė schema
Piramidinė schema – tai nelegalaus verslo modelis, kurio pagrindinis tikslas – pinigų mainymasis tarp dalyvaujančių rinkoje neparduodant jokios paslaugos ar produkto. Dažnai piramidinės schemos būdas painiojamas su MLM.
Piramidinės schemos tikslas, kaip ir MLM kompanijų, pritraukti naujų narių. Tačiau, piramidinėje schemoje pagrindinė pritraukimo idėja yra tokia, jog pritrauktas žmogus sumoka vienkartinį „įstojimo“ mokestį ir vėliau gali atgauti visus sumokėtus pinigus ir uždirbti nieko neveikiant, t.y. vien todėl, kad yra piramidėje.
Pavyzdžiui, žmogus gauna pasiūlymą sumokėti 100 eurų. Sumokėjęs įgyja teisę tą patį pasiūlymą parduoti kitiems, o dalis pinigų tenka pirminiam pardavėjui. Tokiu būdu pinigai dažniausiai pereina grandine ir praturtėja tik schemos sumanytojas.
Pasaulio patirtis
Pasaulyje populiariausias ir ekonomistų teigiamai vertinamas, taip vadinamas, „daugelio lygių prekybos modelis“. Tai tiesioginiai pardavimai, kai nepriklausomi pardavėjai individualiai parduoda tam tikros kompanijos prekes žmonėms.
Tokiose legaliose daugelio lygių prekybos sistemose, aukščiau esantys nariai negali nė kiek uždirbti ar gauti kokių nors nuolaidų iš naujai pritrauktų narių registracijos mokesčių.
Didžiausio uždarbio gali tikėtis tie pardavėjai, kurie sugeba sukurti naujų pardavėjų – vartotojų tinklą. Jų gaunamas uždarbis priklauso ne tik nuo savo individualiai parduotų prekių, bet ir nuo pritrauktų pardavėjų pardavimų. Logika paprasta – norint uždirbti kuo daugiau pinigų reikia ne tik pačiam gerai pardavinėti, bet ir kontroliuoti, kad tavo „grupė“ kuo daugiau parduotų.
Tai legalus verslas, tačiau nėra labai pelningas – realiai uždirba tik tie žmonės, kurie labai aktyviai pritraukia pardavėjus – vartotojus ir tą tinklą plečia. Norint gerai užsidirbti, tokią sritį reikia pasirinkti kaip pagrindinį darbą.
Kartais „daugelio lygių modeliai“ specialiai painiojami su „piramidinėmis schemomis“, kurių veikimas yra nusikalstamas. Pasitaiko, kad nelegalios finansinės piramidės pristato save kaip „daugelio lygių prekybos sistemą“ (MLM) taip klaidindamos ir pritraukdamos naujus narius, kurie laikui bėgant supranta, kad nieko uždirbti neįmanoma ir jie tiesiog buvo apgauti bei priversti ieškoti „naujų aukų“, kad atgautų savo pinigus.
„70 procentų“ – garantas, kad MLM kompanija legali
Tokia taisyklė naudojama Jungtinėse Amerikos Valstijose, kuriose populiarus tiek tinklinis marketingas, tiek ir nelegalios finansinės piramidės. Taikant šią „70 procentų taisyklę“ yra reikalaujama, kad 70 proc. įmonės pajamų būtų gaunama iš žmonių, kurie yra nesusiję su tinklu ir prekę tik įsigyja, bet patys jos nepardavinėja.
Verslo menas
Lietuvos universitetuose paskaitos apie tinklinį marketingą vyksta Kauno technologijos universitete (KTU), Vytauto Didžiojo universitete (VDU) ir Vilniaus universiteto specializuotoje Tarptautinio verslo mokykloje (TVM). Universitetuose studentai yra supažindinami su tinklinio marketingo galimybėmis bei specifika.
Tik privačiame ISM vadybos ir ekonomikos universitete, administracijos teigimu, ši disciplina nedėstoma.
Autorius: Rimgailė Masiulytė
Šaltinis: verslosavaite.lt