Keletas minčių, ką įdomaus teko išgirsti Londone vykusiame renginyje „Technology for Marketing and Advertising“ (TFM&A).
Bene įdomiausi pasirodė specialių renginio svečių pranešimai bei vadinamosios Google University Basics ir Masterclass sesijos. Google UK marketingo direktoriaus Dan Cobley pranešimas „How consumers will re-shape the way brands & marketers use the web“ pasirodė besąs vienas iš populiariausių – kam nebekliuvo kėdė, nepaisydami varžančių kostiumų sėdosi ant grindų, ramstė sienas ir tupėjo kur tik rado plyšelį.
Vis mažiau žmonių nežino, kas yra internetas
Dan Cobley pranešimą pradėjo paprastai: pasaulis aplink keičiasi, keičiasi ir web, o pokyčius labiausiai generuoja prekių ir paslaugų vartotojai. Šiuo metu pasaulyje internetą kompiuteriu pasiekia per 1 milijardą žmonių, tuo tarpu priskaičiuojama beveik 3 milijardai mobilių telefonų vartotojų. Internetą mobiliu telefonu pasiekiančių žmonių kiekis sparčiai auga, kaip ir daugėja veiksmų, galimų atlikti internetu.
Per dieną, pasak Dan Cobley, išsiunčiama 80 milijardų elektroninių laiškų ir IM (Instant Messaging) žinučių. Per minutę YouTube.com užkraunama apie 6 valandų trukmės vaizdo medžiagos. Kasdien internete patalpinama 3-5 milijonai fotografijų. Socialiniuose tinkluose yra užsiregistravę 250 milijonų žmonių. Vis mažiau ir mažiau lieka dalykų, kurie dar nėra kaip nors eksploatuojami online.
Read > Buy & Trade > Publish & Engage
Šie trys etapai, pasak Dan Cobley, puikiausiai nusako pagrindinius interneto vartotojų veiklos online pokyčius. Pirmiausiai, žinoma, skaitėme. Informacija buvo vienakryptė, tarsi „brošiūra“, su kuria nepasiginčysi, kuri tinkama tik skaitymui. Antrasis etapas skaitymą sutuokė su prekyba. Trečioji – šiandieninė situacija – yra beveik kasdienybės norma, tai – aktyvus dalyvavimas pačiame turinio kūrybos procese. Google kompanijai yra svarbu tiksliai prognozuoti, kokia bus kita – ketvirtoji – stadija.
Kas yra šios evoliucijos varomoji jėga?
Dan Cobley išskiria nemažai faktorių, lemiančių tokią sparčią evoliuciją:
• Spartus interneto ryšio plitimas, lengvėjantis „priėjimas“ (access);
• Interneto ryšio paslaugų pigimas;
• Duomenų laikymo pigimas;
• Žmonėms vis paprasčiau ir lengviau kurti unikalų turinį pingant įrangai (fotoaparatams, mobiliems telefonams, kameroms);
• Paprastėjantys duomenų apdirbimo procesai bei galimybė turinį talpinti šalutiniame resurse (Flickr, YouTube, Blogspot etc.).
Kuo šie pokyčiai svarbūs verslui?
Pirma, tai leidžia kurti naujus verslo modelius. Tarp Dan Cobley pavyzdžių yra ne vienas projektas-verslas, kurie nebūtų įmanomi offline:
- NotchUp – naujas požiūris į įdarbinimo procesą, kai registruotiems kandidatams (kol kas tik JAV) yra sumokama už tai, kad jie bus pakviesti į darbo interviu. Žinau, skamba keistai, bet paskaičius detaliau, kaip tai veikia, išvada aiški – šis projektas taupo darbdavių ir kandidatų laiką bei pinigus (!), bet būtų visai neįmanoma tokią mašiną užkurti offline.
- Zopa – nesvarbu, kokį žodį jums primena šis projekto pavadinimas, bet idėja super įdomi. Tie, kas turi atliekamų lėšų, jas už nedideles palūkanas skolina tiems, kam jų labai reikia. Sandėryje apsieinama be bankų paslaugų.
- Zoopla! – internetinis nekilnojamo turto agentas, bet su įdomia pakraipa. Esmė tokia: tarkime, esate namo savininkas, visai neplanuojate jo parduoti, bet jums galbūt būtų įdomu pažiūrėti, gal visgi kas nors turėtų kokį nors įdomų piniginį pasiūlymą. Projektas leidžia „Claim your house“ – t.y. prisiregistravus pasižymėti savo nekilnojamą turtą bei gauti preliminarius duomenis, kiek jis šiuo metu vertas, ar kas nors siūlo jį pirkti ir t.t.
Internetas kainas ir sumažino, ir pakėlė
Jei sendaikčių turguje seną kolekcinį sunkvežinio modeliuką galima buvo nusipirkti už 50 pensų, dabar per Ebay tas pats modeliukas kainuoja 22 svarus sterlingų. Ir atvirkščiai, interneto parduotuvės stengiasi nors ir keliais svarais bet siūlyti kuo mažesnę skalbimo mašinos kainą, nes tą patį prekės modelį įvedus į vadinamųjų palyginimo portalų (comparison sites) paiešką, vartotojas turi galimybę išsirinkti kuo pigiau.
Kaip „brendai“ išnaudoja vartotojų internetinį entuziazmą?
Prekybiniai ženklai sunkia iš tokio aktyvaus vartotojų buvimo online ką beišgali. TopShop gauna daugiau apsilankymų savo interneto svetainėje iš TopShop MySpace puslapio negu iš Yahoo! paieškos sistemos. Šunų maisto gamintojai Del Monte, sumąstę sukurti lengvų užkandžių šunims seriją Snausages, internete padarė tyrimą, apklausdami šunų augintinius, kokio skonio turėtų būti „pusryčių“ užkanda. Šie nusprendė, jog tai turėtų būti „Egg & Sausage”… Taip prekybinis ženklas sakosi išvystęs tiesioginį dialogą su vartotoju.
Facebooke vėją sėkmingai buvo sukėlę nebegaminamų Cadbury šokoladukų Wispa gerbėjai, kurie aktyviai rėmė akciją “Bring back ’s Wispa Gold”. Gamintojai atsižvelgė į šį prašymą ir išleido specialią limited seriją…
Kaip sako Google UK marketingo direktorius Dan Cobley, laimi tas brendas, kuris „įsiklauso į savo vartotoją“. Dialogas išstumia tradicinį kalbėjimą viena kryptimi. Kaip pavyzdį nurodo amerikiečių aviakompanijos „jetBlue“ atvejį, kai 2007 metais po keleto incidentų su nepatenkintais keleiviais, internete pasipylė kompensacijų negavusių žmonių skundai, nuotraukos, mobiliais telefonais filmuoti vaizdai ir t.t. Paprastai tradiciška būtų pabrukus uodegą patylėti ir pralaukti, kol vėtra nurims, tačiau šios kompanijos vadovas per YouTube išplatino drąsų video-atsiprašymą, kuriame gana nuoširdžiai prisipažino, kad elgėsi netinkamai. Vartotojų nepasitenkinimą, kaip sakoma, lyg „ranka nuėmė“…
Kitas svarbus masinio turinio generavimo aspektas gamintojams yra tiesioginiai vartotojų atsiliepimai apie prekę ar paslaugą, vadinamoji „skundų ir pageidavimų knyga“.
Daugelį produktų galima išbandyti, pvz., filmuojant kamera, vėliau publikuojant YouTube ir taip reklamuojant produktą. Vienas iš pavyzdžių – BlendTec., trintuvus gaminanti kompanija. Jų klipai iš serijos „Will it blend?“ (Ar susitrins?) demonstruoja įvairiausius trintuvu trinamus objektus, netgi patį iPhone. Kompanijos pelnas šovė į viršų kaip raketa, o dabar jie netgi siūlo paslaugą už 5000 JAV dolerių sutrinti bet kokį kito gamintojo produktą…
Atsisakyti liepiamojo tono
Kreipdamasis į marketingo specialistus, Dan Cobley apibendrina: leiskitės į dialogą su vartotoju ir tobulinkite produktą negalvodami, kad „ai, ir taip bus gerai“. Nes kuo toliau, tuo sunkiau bus išvengti nemalonaus atsiprašinėjimo proceso milijonuose YouTube ekranų.
Šaltinis: www.labas.co.uk