Elektroninę komerciją apibrėžiame kaip verslo formą, kuomet šalys bendrauja elektroniniu būdu be fizinio kontakto. E-komercija - tai bendrinė sąvoka, apimanti verslo sandorius, valdomus elektroniniu būdu, naudojant telekomunikacijų tinklus – internetą.

Per pastaruosius 30 metų e-komercijos prasmė keitėsi. Pradžioje e-komercija reiškė tik elektroniniu būdu pateikiamus užsakymus, sąskaitas bei pinigų pervedimus tarp bankų (nuo 1970 m.). Vėliau e-komercijai buvo priskirta telefoninė bankininkystė ir atsiskaitymas banko kortelėmis (nuo 1980 m.). Nuo 1990 m. e-komercija apima resursų planavimą, informacijos gavimą ir saugojimą.


1995-2001 m. informacinių technologijų istorijoje vadinami „dot com“ era. 2000 metais įvyko spekuliacinio „dot com“ burbulo „sprogimas“, kuomet daugelio biržose kotiruojamų interneto bendrovių akcijų kaina ženkliai smuko dėl investuotojų perdėto optimizmo tų bendrovių rezultatais.

 

Nauji dabartinės e-komercijos bangos pakilimo naujadarai yra socialiniai tinklapiai ir interneto dienoraščiai. Socialinis tinklapis – tai interneto vartotojams sudaryta galimybė bendrauti internete. Lietuviški socialinių tinklapių pavyzdžiai daugumai puikiai žinomi „one.lt“, „klase.lt“ ir kt.

Drąsiai galima teigti, kad internetas yra viena iš pagrindinių žmogaus kasdieninio gyvenimo priemonių. Tinklapis, Lietuvoje anksčiau buvęs retenybe, kažkuo egzotišku iš „ten“, šiandien yra kasdienybė. Daugelis net neįsivaizduoja savo gyvenimo be interneto. Tikriausiai visiems tenka vienu ar kitu būdu su tuo susidurti.

Dažniausiai internetas naudojamas tiesiog informacijos paieškai. Tačiau ne mažiau žinoma galimybė užsisakyti lėktuvų bilietus internetu, apmokėti sąskaitas, ar tiesiog įsigyti norimą daiktą, neišeinant iš namų. Verslo prasme šiandieninėje konkurencinėje aplinkoje, kai interneto svetainės turėjimas įmonei yra būtinybė, o ne graži puošmena, pasidaro svarbūs interneto svetainei keliami tikslai ir uždaviniai. Nors paprastai vis dar apsiribojama tik reprezentaciniu įmonės tinklapiu, tačiau pamažu daugėja ir besistengiančių maksimaliai išnaudoti e-komercijos galimybes verslui. E-komercija pradėta vertinti taip pat rimtai, kaip ir tiesioginė įmonės veikla. Galima rasti ne vieną pavyzdį sėkmingai veikiančių lietuviškų bendrovių, kurios savo veiklą vykdo tik internete, kaip pavyzdžiui „delfi.lt“.

Naujos e-komercijos technologijos suteikia visas galimybes bendrauti su tiekėjais ar pirkėjais realiame laike ir išplatinti informaciją apie siūlomas prekes ar paslaugas plačiam vartotojų ratui minimaliomis sąnaudomis.

Siūlau sužinoti, ką e-komercija gali duoti Jūsų verslui, paliesiu aspektus, kuriuos reikėtų žinoti, planuojant savo įmonės tinklapio gamybą.

Esminiai skirtumai tarp tiesioginių ir interneto vartotojų
Nėra didelio skirtumo tarp tiesioginių ir interneto vartotojų, nes iš esmės tai yra tie patys vartotojai. Skiriasi tik marketingo priemonės. Pagrindinis skirtumas tarp tiesioginio marketingo ir interneto marketingo yra tas, kad internete galioja visai kiti dėsniai.

Interneto vartotojas vienu pelės spragtelėjimu gali patekti į jam patikusį tinklapį ir taip pat greitai iš jo išeiti, vartotojas negali pačiupinėti jį sudominusios prekės, negali nusipirktos prekės gauti iš karto ir pan. Tačiau nežiūrint šių nepatogumų, e-komercija suteikia žymiai daugiau privalumų: vartotojas sutaupo daugybę laiko, turi didesnį pasirinkimą geografine prasme, gali pasinaudoti internete pateiktomis galimybėmis iš bet kurios pasaulio vietos, kurioje veikia internetas.

Verslui e-komercija suteikia galimybę išplėsti rinką, paskleisti informaciją apie parduodamą prekę ar paslaugą žymiai platesniam vartotojų ratui negu iki tol, rasti naujas bendradarbiavimo formas, tokias kaip partnerystės tinklapiai. Partnerystės tinklapis – tai tinklapis, kuris reklamuoja ir pardavinėja vieno ar kelių gamintojų prekes, už tai gaudamas iš gamintojo ar paslaugos teikėjo iš anksto sutartus komisinius.

Vienas iš pagrindinių e-komercijos privalumų, kuriuo pakankamai dažnai naudojasi vartotojai, yra susipažinimas su preke ar paslauga internete prieš ją perkant. Tai mažina įmonės reklamines išlaidas ir suteikia galimybę pateikti išsamesnę informaciją apie siūlomas prekes ar paslaugas.

Pastaruoju metu dauguma vartotojų nešvaisto laiko skambindami vienos ar kitos srities specialistui ir teiraudamiesi, kokias jis paslaugas teikia, bet paprasčiausiai įveda raktinius žodžius informacijos paieškos sistemoje internete ir tokiu būdu turi galimybę pasirinkti pageidaujamą specialistą iš sąrašo, sužinoti ką jie siūlo, palyginti kainas.

Iš to kas pasakyta, akivaizdu, jog potencialus e-komercijos vartotojas yra ypatingas tuo, kad jis turi galimybę pasirinkti iš didesnės pasiūlos ir per trumpesnį laiką.

Todėl formuluojant reikalavimus tinklapio gamybai pirmiausiai reikėtų išanalizuoti potencialų vartotoją.

Šaltinis: www.esales.lt