Kaina – tai prekės vertės piniginė išraiška. Kaina teikia reikšmės visai prekės vartotojiškų savybių, siūlomų pirkėjui, visumai.
Tai rinkodaros komplekso elementas apimantis sprendimus ir veiksmus, susijusius su kainų nustatymu ir keitimu. Kainodaros procesas gali išspręsti tokius uždavinius:
- Maksimizuoti pelną;
- Formuoti kainą pagal rinkos dalies rodiklius;
- Formuoti kainą pagal kokybiškumo įvaizdį;
- Užtikrinti prekės tam tikrą pardavimų lygį.
Kainodaros strategiją ypač svarbu turėti, kai įmonė nustato kainą pirmą kartą ar atsiranda aplinkybės, dėl kurių įmonė peržiūri esamas kainas bei kai kainas keičia įmonės konkurentai. Įmonės gali pasirinkti įvairias kainų, strategijas tačiau dažniausiais minimos tokios kainų strategijos.
- Nugriebimo strategija. Į rinką įvedama prekė yra iš esmės nauja, todėl galima palaikyti pakankamai aukštą kainų lygį, siekiant maksimalizuotį pelną.
- Įsitvirtinimo strategija. Įmonė nustato išleidžiamai į rinką prekei santykinai mažą kainą.
- Skverbimosi strategija. Įmonė nori įeiti į naują rinką, todėl nustato žemesnes nei vidutines kainas.
- Kainos ir kokybės strategija. Įmonė palaiko santykinai dideles kainas, siekdama akcentuoti prekės kokybę bei išskirtinumą.
- Į konkurentus orientuotos kainos strategija. Įvertinamos analogiškų konkurentų prekių kainos ir į tai atsižvelgiant nustatoma atitinkama kaina.
- Diferencijuotų kainų strategija. Įmonė tas pačias prekes parduoda keliomis skirtingomis kainomis, nors jų išlaidos - vienodos.
- Krintančios kainos strategija. Įmonė, siekdama išlikti rinkoje, arba bandydama užimti didesnę rinkos dalį - palaiko santykinai mažesnę kainą, nei jos konkurentai.
- Kainų nuolaidų taikymo strategija. Įmonė, siekdama parduoti didesnius prekės kiekius, taiko papildomas nuolaidas perkančiam didesniais kiekiais. Tokiu būdu išlaikoma "įprastinė" prekės kaina, o kartu - ir parduodama pigiau.
- funkcinės, kai gamintojas tarpininkui kompensuoja dalį jo sandėliavimo ir rėmimo išlaidų;
- kiekybinės, kai nuolaida taikoma nuo tam tikro perkamų prekių kiekio;
- mokėjimo, kai atsiskaitoma per trumpą laiką;
- sezoninės, už nesezoninį prekių įsigijimą.
- Pionierinės strategijos, skirtos visiškai naujoms ar patobulintoms prekėms: nugriebimo strategija, skverbimosi į kitas rinkas, įsitvirtinimo rinkoje strategija.
- Standartinės strategijos, skirtos visam asortimentui: prekės kainos ir kokybės strategija, diferencijuotų kainų strategija, prekybinių kainų nuolaidų strategija.
- Adaptacinės strategijos: į konkurentus orientuotos kainų strategija, krintančios kainos strategija.
- Tiesioginių konkurentų atžvilgiu tokia strategija leidžia gauti didesnį nei vidutinį pelną šakoje (dėl pardavimo masto padidėjimo); plėsti savo rinkos dalį.
- Potencialių konkurentų atžvilgiu įgyjama galimybė didesnei pardavimų apimčiai, kartu ir didesniam pelnui.
- Tiekėjų atžvilgiu ši strategija gali turėti neigiamą pobūdį (dėl išteklių taupymo ir jų įsigijimo kaštų mažinimo).
- Pakaitalų atžvilgiu situacija yra analogiška kaip ir tiesioginių ir potencialių konkurentų atžvilgiu.