Tuo metu, kai pasaulyje kontekstinė reklama neabejotinai dominuoja interneto reklaminėje rinkoje, pas mus, Lietuvoje, susiduriu su reiškiniu, kad kas tai yra - nelabai supranta ne tik reklamdaviai, agentūrų atstovai, bet net save interneto reklamos guru bandantys vaizduoti asmenys. Efektyviausia reklamos forma Lietuvoje dar nesuprantama.
 
Tad kas yra ta kontekstinė reklama? Pradėsime nuo pradžių, nuo konteksto apibrėžimo:
„Kiekvienas tekstas turi kontekstą. Kontekstas - tai teksto aplinka, iš kurios jis išauga ir kurios pėdsakų lieka tekste. Kontekstas paaiškina, papildo teksto prasmę".

Atitinkamai kontekstine reklama galima vadinti tik su tekstu susietą reklamą
. Atitinkamai klystama, kai teigiama, jog kontekstine reklama galima vadinti panašaus turinio tinklapio parinkimą reklaminei kampanijai. Jei nagrinėtume verslo tinklapį, jame gali būti rašoma ir apie finansus, ir apie ekonomiką, ir apie mokymo kursus. Kontekstinė reklama bus tada, kai šalia mokymo kursų teksto atsiras mokymų kursus organizuojančios kompanijos reklama, kuri papildo tekstą siūlymų įsigyti kursus iš konkrečios firmos. Tokiu atveju mokymo kursus organizuojanti kompanija moka tik už tuos žmones, kurie domisi mokymo kursais, nemokėdama už tuos, kurie domisi buhalterinėmis programomis.

Kontekstinės reklamos pergalingas žygis (deja, ne Lietuvoje) pagrįstas tuo, kad didžioji dalis žmonių, skaitančių straipsnį apie mokymo kursus, ir yra tie, kurie jų nori. Didžioji dalis žmonių, paieškos sistemoje ieškantys kursų, yra žmonės, kuriems taip pat reikia mokymo kursų. Vadinasi, itin padidėja klientų pritraukimo galimybės, save pristatant tokiam parengtam pirkimui žmogui, taip pat sumažėja tokių žmonių paieškos kaštai, nes jie patys ateina ieškodami kursų ir nereikia mokėti už asmenis, kurie ieško buhalterinių programų.

Lietuvoje yra tik kelios galimybės kontekstinei reklamai. Tai paieškos sistemos su mokamomis nuorodomis išskirtinėse pozicijose (google adwords), textads, viskas.lt leidinių grupė. Galima šiai kategorijai priskirti ir įmonių katalogų tinklapius. Trumpai apie juos.

Angliškam internete google sudaro galimybes dėti nuorodas ne tik prie savo paieškos rezultatų, bet ir turi daug galimybių įdėti nuorodą kituose tinklapiuose prie konteksto. Tai google adsense tinklas, kuris sugeba atskirti konkretaus puslapio turinį ir prie jo pritaikyti kliento reklamą pagal užsiduotus raktinius žodžius.

Panašią sistemą turi textads, kuri, pasak textads direktoriaus, gali pritaikyti kliento reklamą prie konkretaus puslapio turinio, tačiau šiandien beveik neveikia, kadangi nėra daug užsakovų.

Specializuotose statybos, laisvalaikio, auto, verslo srityse kontekstinės reklamos principu dirba asa.lt, anonsas.lt, autoreviu.lt, visasverslas.lt neseniai sujungti portale viskas.lt. Šie leidiniai - tai savitos paieškos sistemos, kur pagal raktinių žodžių sritis rankiniu būdu atrinkta informacija. Pavyzdžiui, jei google reikėtų pirkti „durys, durų įstatymas, durų gamintojai, vidinės durys ......", tai čia tai sujungia sritis „durys", kur galima rasti patarimų, kaip pasirinkti duris, kas yra kokybiškos durys, galima pažiūrėti durų pavyzdžius, specializuotas įmones. Atitinkamai šie tekstai surenka žmones, kuriems reikalingos durys ar kuriems dar reikalingas patarimas, kokias duris įsigyti ir šalia šios informacijos šie asmenys gali susirasti nuorodas į įmones, galinčias pagaminti ar įstatyti duris. Tai patogesnė vartotojui sistema. Redaktorius sudeda tik reikalingiausią informaciją, atmesdamas daugybę šiukšlių, kuriomis užpildomi google paieškos rezultatai. Pasižiūrėjus į ASA sukomplektuotą informaciją ir google išmetamus paieškos rezultatus, galima drąsiai teigti, kad ASA dažniau galima rasti informacijos daugiau, aiškiau ir lengviau. Kaip ir google atveju, durų gamintojas gali būti tikras, kad jam nereikės mokėti už žmogų, ieškančio šildymo sistemos.

Įmonių katalogai dirba panašiu principu, tačiau jų paieškos rezultatuose pateikiamos tik įmonės, o tai stipriai sumažina žmonių srautus, einančius ieškoti informacijos.

Tenka konstatuoti, kad net save laikantys interneto reklamos guru, įmonių katalogą vis dar maišo su katalogizuotos informacijos leidiniais, kurie buvo pristatyti aukščiau.

Klaidinga manyti, kad vienintelė kontekstinė forma yra tekstinė nuoroda, tai gali būti ir grafinė nuoroda, svarbu, kad ji būtų glaudžiai susijusi su puslapio informacija. Visgi tekstinės reklamos formos yra dažniau spaudžiamos nei grafinės (iPerceptions, JAV tyrimas).

Šaltinis: www.visasverslas.lt