Reklama nesiliauja tobulėti ir mūsų stebinti. Ko gero, sparčiausiai permainos dabar vyksta internetinėje reklamos erdvėje.
Labiausiai pažengusiose šalyse internetas drąsiai konkuruoja su televizija, o didžiausias jo pranašumas yra galimybė pateikti tinkamą reklamą būtent tiems, kam jos labiausiai reikia.
Internetas sėkmingai konkuruoja su televizija
Televizija pritraukia vis mažiau auditorijos. Žmonės mieliau renkasi internetą, todėl ir internetinės reklamos pasaulis pamažu ima nukonkuruoti televizinį. Lietuvoje šios tendencijos dar ne tokios ryškios. Mūsų rinka nėra tokia išsiplėtojusi ir turtinga, kad greitai pavytų ekonomiškai stipresnes šalis. Efektyviausia vis dar yra televizijos reklama. Na, o kalbant apie internetinę reklamą, reikėtų paminėti, kad vos prieš dešimt-penkiolika metų šios reklamos rūšies išvis nebuvo. Dabar tai – perspektyviausia ir sparčiausiai auganti reklamos sfera.
Interneto reklamos rinkoje dabar dominuoja JAV. Vien ko verta interneto paieškos sistemos „Google“ imperija. Internetinės reklamos naujovės pirmiausia buvo sukurtos ir įgyvendintos būtent šioje kompanijoje. Ji pirmoji įdiegė kontekstinės reklamos galimybę. Vartotojas, įvedęs į laukelį paieškos tekstą, šalia paieškos rezultatų automatiškai gauna reklaminę informaciją, susijusią su raktiniais žodžiais.
Kontekstinė reklama – tikslinei auditorijai
Kontekstinė reklama pagal raktinius žodžius leidžia kreiptis į tinkamiausią auditoriją. Tai toks efektyvus tikslinės reklamos būdas, kokio niekada neturėjo ir neturės nei televizija, nei radijas, nei spausdintos visuomenės informavimo priemonės. Su paieška susijusios reklamos efektyvumas padarė internetinę kompaniją „Google“ didžiausia pasaulyje reklamavimo sistema, su kuria negali susilyginti nė viena visuomenės informavimo priemonė.
Daugelis interneto vartotojų blokuoja reklamą internete. Kontekstinė reklama paieškos puslapiuose yra efektyviausias reklamos formatas – jos blokuoti neįmanoma. Šiam sparčiai populiarėjančiam reklamavimosi būdui išleidžiama vis daugiau lėšų. 2005 metų trečiame ketvirtyje JAV internetinės reklamos rinka pasiekė nauja rekordą – 3,1 milijardo dolerių, t.y. daugiau nei vienas milijardas dolerių per mėnesį.
Internetas nukonkuruoja spaudą
Stambiausi pasaulio laikraščiai bei žurnalai jau rodo daugiau reklamos internetinėse negu įprastose savo leidinių versijose. Internete jie turi daug didesnę skaitytojų auditoriją. Didžiosios Britanijos tyrinėtojai ypač pabrėžia vis didesnį nuotolinio darbo paplitimą, internetinių žurnalų perspektyvumą, o taip pat faktą, kad internetinės reklamos rinka Didžiojoje Britanijoje šiais metais pirmą kartą viršijo išorinės reklamos rinkos apimtį.
Ateityje gali būti sukurtas vieningas internetinių žurnalų tinklas, atnešiantis didžiulį pelną. „Google“ atstovai teigia, kad reklamą jie vertina tiesiog kaip dar vieną paieškos būdą, kuriame atitinkamumas yra svarbus ne ką mažiau negu paieškoje internete. Daugeliui užklausų reklaminės nuorodos yra visiškai tinkamas rezultatas. Tokiu būdu „Google“ bando padaryti reklamą išties naudingą žmonėms.
Naudinga ir vartotojams, ir užsakovams
Siekiama, kad ateityje reklama taptų papildoma paieškos forma. Pavyzdžiui, tam tikro interneto tinklalapio lankytojas, skaitydamas straipsnius apie kompiuterius, matytų jų reklamą. Tai padaryti yra įmanoma, nes paieškos sistemos „žino“, kokie tekstai yra kiekviename tinklalapyje. Tereikia, kad sistema parinktų atitinkamas reklamines nuorodas ir automatiškai jas publikuotų su tinklalapio savininkais sutartoje vietoje.
Tokiu būdu naudą gautų tiek tokio tinklalapio savininkai (pavyzdžiui, už parodytų reklamų kiekį), tiek paieškos sistemos savininkai, siekiantys, kad jų platinama reklama būtų parodyta kuo daugiau kartų, tiek reklamos užsakovai, galintys pasiekti tikslinę auditorija, tiek ir galutinis vartotojas, kuris daugeliu atveju turėtų gauti tiksliai jo poreikius atitinkančią naudingą informaciją.
Vienas atitinkamumo pagerinimo būdų yra darbas reklamos matmenų srityje. Idealiu atveju reikia išmokti išmatuoti kiekvieno reklaminio skydelio efektyvumo laipsnį, o taip pat auditorijos charakteristikas. Turint šią informaciją, galima skelbti efektyvesnę reklamą. Tokia reklama bus ne įkyri, bet naudinga žmonėms.
Vaizdo reklama internete – viena perspektyviausių
Vaizdo reklama internete taip pat yra naujas reiškinys reklamos pasaulyje. Ši reklamos forma yra keletą kartų efektyvesnė nei bet kuris kitas internetinės reklamos formatas, o pagal kai kuriuos parametrus ji net efektyvesnė už televizijos reklamą. Interneto gigantas „Google“ neseniai pradėjo testuoti paslaugą „Google Video“. Internetinis video turi didelį potencialą, kadangi yra suderinamas su daugeliu perspektyvių rinkodaros technologijų, įskaitant su paieškos užklausomis susijusią reklamą, prekinio ženklo reklamą per pramogas, „virusinę“ rinkodarą, elgesio modeliais paremtą reklamą ir t.t.
Tokiu būdu video internete – tai abipusio televizijos ir interneto plėtros dirva. Tai geros žinios tradicinėms reklamos studijoms, kurios specializuojasi televizijos reklaminiu klipų kūrime. Dabar jų darbas gali buti panaudotas naujoje aplinkoje – internete. O tai reiškia naujas rinkas ir naujus užsakovus.
Ką žada ateitis?
Naujos pažangios tikslinės reklamos technologijos leis padidinti internetinės reklamos efektyvumą. Reklamuotojai vis aktyviau naudosis elgesio, geografiniu, demografiniu ir kitais tikslines reklamos metodais. Tai pasiekti leis ištobulintos programos, kurios seks interneto vartotojo judėjimą puslapyje, paieškos užklausas, kurias jis įveda, bei reklamą, į kurią jis reaguoja ir pateiks jam atitinkamas reklamas.
Mobiliojo ryšio operatoriai pradės eksperimentuoti su naujais reklamos modeliais, siekdami padidinti savo pelną, taigi neapsiribos vien tik balso ryšio paslaugomis. Bus eksperimentuojama reklaminiais vaizdo klipais mobiliojo ryšio telefonuose. Trumpųjų žinučių paslauga bus naudojama rinkodaros tikslais norint palaikyti ryšius su klientais taip, kaip dabar šiuo tikslu naudojamas elektroninis paštas.
Billas Gatesas yra pasakęs, kad po dešimties metu nebebus jokio skirtumo tarp vadinamosios internetines ir paprastos reklamos. Neliks tokių sąvokų – liks tik reklama. Jo nuomone, ateityje visos informacijos formos – nuo filmų iki televizijos šou ir naujienų – bus platinamos per internetą, o reklama bus nukreipta į nedideles specifines vartotojų grupes.
Autorius: Valdas Palkimas
Šaltinis: www.verslosavaite.lt