Pastaruoju metu darosi madinga kalbėti apie ekonominį nuosmukį. Pripratome prie Lietuvos premjero raminimų, kad ekonominis nuosmukis nepalies Lietuvos, kad tai kažkur “ten”.
Deja, ekonomikos rodikliai kalba už save. Bet šiandien ne apie tai. Norėčiau pakalbėti apie tai, kad kas vienam nelaimė, kitam laimė, arba apie taip vadinamas interneto tinklapių “Kepyklas”. Vartoju žodį “kepyklos”, nes tų tinklapių teikiamos tinklapių gamybos paslaugos kažkuria prasme primena kepyklą. Pasirenkame turinio valdymo sistemos modulius, pasirenkame dizaino šabloną, ir štai - tinklapis “iškeptas”. Nuoširdžiai manau, kad ekonominio nuosmukio metu šie tinklapiai turi didžiausią perspektyvą padidinti pardavimus ir savo paslaugos vartotojų skaičių.
Bet apie viską nuo pradžių.
Serverių nuomos arba kitaip žinomos kaip hostingo kompanijos vakaruose, siekdamos padidinti serverių nuomos paslaugos vartotojimą, sugalvojo marketinginį triuką, kurio esmė - siūlymas pačiam pasigaminti tinklapį. Dizaino šablonų ir turinio valdymo galimybių pasirinkimas priklauso nuo konkrečios kompanijos siūlomo paketo. Kalbant apie turinio valdymo galimybes, dažniausiai tai būna nuo vieno iki trijų variantų. Dizaino šablonų pasirinkimas įvairesnis, gali būti nuo dvidešimt iki dviejų šimtų, priklausomai nuo to, kiek konkreti kompanija skiria tam dėmesio. Kai paslauga išpopuliarėjo, atsirado atskiros kompanijos, kurios siūlo tik tinklapių “Pasidaryk pats” paslaugas.
Lietuva ne išimtis. Jau daugelis vartotojų žino, kad ir Lietuvoje egzistuoja kompanijos, kurios teikia “Pasidaryk pats” tinklapių paslaugas. Kai kurios iš šių kompanijų siūlo ir hostingo kompanijų teikiamas paslaugas, kitos tik nebrangias paslaugas teikiančių tinklapių. Taigi, abėcėline tvarka. Pirmas “tinklapių gamybos” tinklapis – Aivaweb.lt Tinklapio headline skelbia: “Personalinės ar organizacijos Interneto svetainės sukūrimo instrumentas”. Atsidarius svetainės titulinį puslapį, nuvilia spalvinis svetainės dizaino pasirinkimas. Mėlyname fone juodas tekstas? Antraštės geltonos spalvos? Jeigu ši svetainė sukurta pasinaudojant vienu iš parduodamų šablonų, aš tikrai nenorėčiau kurti savo svetainės pasinaudodamas šios kompanijos teikiamomis paslaugomis. Toliau dar “linksmiau”. Norėjau sužinoti, kiek yra dizaino šablonų ir kiek kainuoja paslauga. Dizaino šablonų skaičius randamas per pagrindinį meniu “Galimybės”. Kada pasirenkamas submeniu “Dizainas”, sužinome, kad siūloma 240 šablonų, kurių kiekis atnaujinamas kas mėnesį.
Be to, skatinant personalizaciją, kiekvieno dizaino šabloną galima pasipuošti savo įmonės logotipu, o asmeninėms svetainėms siūloma pasitalpinti savo horoskopo ženklą??? Nežinau, ar tai privalumas ar ne, bet “Aivaweb” teigia, kad jų šablonus galima personalizuoti pasinaudojant įvairiausiais efektais. Pvz. “Krentantis sniegas” ??? Bandau įsivaizduoti tokią svetainę: atsidarai tinklapį ir kažkur kairiajame kampe lyg ir horoskopo ženklas, krenta sniegas… Nemanau, kad verta tęsti. Bendras įspūdis toks , kad tinklapis buvo pagamintas tada, kai terminas “Usability” reiškė egzotišką vaisių iš Pietų Afrikos. Pabaigai atsiverčiau vieno iš reklamuojamų klientų svetainę - Lietuvos turto vertintojų asocijacijos tinklapį. Panaudotas šablonas labai jau panašus į Aivaweb šabloną. Skiriasi tik spalvos ir pagrindinio meniu išdėstymas. Bendraudami su interneto profesionalais, savame ratelyje turime tinklapių vertinimo žaidimą. Žaidimo esmė – vienu dviem žodžiais įvardinti tinklapio visumą. Vertinant Aivaweb tinklapį, vartočiau terminą “Akmens amžius.
Kitas tinklapis, kurį atsiverčiau – pica.lt Šis tinklapis patvirtina mano ankščiau sugalvotą pavadinimą – “tinklapių kepykla”. Atsivertus titulinį puslapį, matome didžiulę picą, virš jos gana agresyvaus turinio šūkis – “Kiekviena įmonė privalo turėti tinklapį”. Likusi svetainės dalis išlaiko virtuvės interjero dizaino stilių. Ką gi, pavadinimas įpareigoja.
Tituliniame puslapyje išvardinti pagrindiniai paslaugos privalumai. Deja, neįvardintas nei vienas esamas klientas, kas, manau, buvo privalumas “Aivaweb” atveju. Tinklapio viršuje matome dvi sąsajas: “Daugiau info” ir “Pradėti”. Anksti dar man pradėti, todėl spaudžiu “Daugiau info”, tikėdamasis rasti kainas, šablonų skaičių, bet, deja, randu tik dar keletą reklaminių šūkių. Nėra nei mažiausios informacijos apie būsimos paslaugos kainas. Kalbant apie šablonų skaičių, parašyta: “Pasirinkite dizainą iš didžiulės šablonų kolekcijos” ??? Kokie tie šablonai ir kiek jums tai kainuos, sužinosite tik paspaudę žemiau esančią sąsają “Pradėti”. Tęsiant tinklapių vertinimo žaidimą, vartočiau termina – “agresyvioji komercija”.
Dar vienas tinklapis papuolęs į mano akiratį – www.goweb.lt Kalbant apie dizainą, pirmas įspūdis pakankamai geras. Puslapio viršuje aiškiai matomas pagrindinis meniu. Žemiau didelis reklaminis baneris, kuriame vaizdas keičiasi automatiškai kas 5 sekundes. Tuose reklaminiuose baneriuose vardinami paslaugos privalumai. Žemiau reklaminio banerio matome sąsaja “Mus jau pasirinko”. Kurioje galima pasižiūrėti į jau atliktus darbus. Peržiūrėjus keletą atliktų darbų, sunku patikėti, kad tai yra šabloniniai dizaino variantai. Aktyvuoju sąsają “Kodėl verta”, randu penkias priežastis. Kas įdomiausia, kad pati pirmoji priežastis skelbia, jog ”Mes nesiūlome šabloninių sprendimų”. Peržvelgęs akimis visus privalumus supratau, kad vartotojas yra apribotas tik pasirinkdamas turinio valdymo paketus.
Dizainas jam sukuriamas unikalus. Kol kas viskas šaunu. Pabandykime išsiaiškinti, ar kainos taip pat yra “paslėptos”, kaip prieš tai žiūrėtame tinklapyje. Aktyvuojame sąsają “Kiek tai kainuoja”. Kainos, beje, nepaslėptos. Aiškiai nurodyta, kas įeina į “Minimalus”, “Optimalus” ir “Profesionalus” paketus. Beje, puslapio apačioje matosi, kad puslapio hostingas nėra privalomas. Puslapio tituliniame pagrindiniame meniu pamačiau dar vienos sąsajos pavadinimą, kuris suintrigavo “Draugauk”. Aktyvavus randau tekstą “Jau greitai turėsite galimybę dalyvauti Goweb partnerystės programoje (affiliates)”. Kontaktinė informacija. Labai pažįstama. Turiu omenyje, kad vakaruose tai normalus standartas – bendradarbiavimo programos (Affiliates). Lietuvoje matome pirmuosius daigus. Tęsiant interneto profesionalų žaidimą pavadinčiau šį tinklapį: “Sektinas pavyzdys”.
Ieškodamas tinklapių, paieškoje taip pat radau puslapis.lt, bet nemanau, kad verta komentuotį šitą tinklapį, nes paslaugos teikėjai specializuojasi kiek kitame rinkos segmete – programinės įrangos pardavimas (software). Kainų prasme man pasirodė gana brangi paslauga, nes vieno puslapio kaina, net 1200 Lt. Buvo ir daugiau tinklapių, kurie papuolė į mano paieškos rezultatus, bet siekdamas taupyti skaitytojo laiką norėčiau baigti savo apžvalgą.
Autorius: Žydrunas Sadauskas
Šaltinis: www.esales.lt