Visus bet kurios įmonės darbuotojus sąlyginai galėtume suskirstyti į dvi grupes. Vieną grupę sudarytų tie, kurie uždirba pinigus, antrą – kurie tuos pinigus išleidžia.
Aišku, toks suskirstymas tik sąlyginis, nes kiekvienas įmonės darbuotojas prisideda ir prie įmonės pajamų didinimo, ir prie išlaidų dalies – gal tik skirtingomis proporcijomis.
Iš pardavimų grupės vadybininkų pirmiausia ir tikimasi pardavimo rezultatų. Jie yra visų kitų įmonės darbuotojų (nuo valytojos iki generalinio direktoriaus, taip pat ir, žinoma, akcininkų) maitintojai. Pardavimų padalinys, kariuomenės terminais, yra elitinis padalinys. Tai tarsi įmonės gvardija. Garbė yra priklausyti elitiniam daliniui, dar didesnė garbė – jam vadovauti.
Tačiau skirti pardavimų padalinio vadovą iš saviškių tarpo nėra taip paprasta, kaip gali atrodyti iš pirmo žvilgsnio. Kuriam skyriaus vadybininkui paprastai pasiūloma užimti laisvą grupės vadovo vietą? Paprastai tam, kuris yra pasiekęs geriausių pardavimo rezultatų. Taigi dažniausiai vadovaujamasi principu: sugebėjo parduoti – sugebės ir vadovauti. Ko gero, nesunkiai rastume pavyzdžių, kad šiuo keliu einančiai įmonei labai lengva „nušauti du nuosavus zuikius“: prarasti geriausią pardavimo vadybininką ir įsitaisyti prastą grupės vadovą.
Vadovavimo veikla reikalauja iš naujai iškepto vadovo visiškai kitokių žinių ir įgūdžių. Jis buvo puikus pardavimo vadybininkas, bet dar nebuvo vadovas. Taip jau yra, kad žmogus intuityviai vengia veiklos, kurioje nėra stiprus, ir ieško galimybių įsitraukti į tai, ką darydamas yra pasiekęs sau ir aplinkiniams reikšmingų rezultatų. Vadovas turėtų išmokti nedaryti to, ko jam nebereikia daryti. Nepardavinėti (nors tai puikiai moka ir jau pradeda pasiilgti šios veiklos), nepulti pačiam aptarnauti į saloną atėjusio kliento (galbūt slapta norint parodyti savo nepatyrusiam darbuotojui, kaip dirba profesionalai). Dabar jis turi ne parduoti, o organizuoti pardavimą, ne aptarnauti klientus, o organizuoti klientų aptarnavimą. Tai esminis skirtumas. Kol vadovas to nesupras, neturės moralinės teisės save vadinti vadovu.
Pardavimo vadybininkų komandos kūrimas
Vis dėlto vadovas pirmiausia turėtų įvertinti savo žmogiškuosius išteklius: kas sudaro dabartinę jo komandą; koks darbuotojų profesionalumas; kokia yra mokėjimo ir skatinimo sistema. Jeigu remsimės Pareto 20/80 dėsniu, bet kurioje pardavimų grupėje greičiausiai rasime 20% vadybininkų, kurie atlieka 80% visų grupės pardavimų. Taigi, kurie vadybininkai priklauso dvidešimtukui, kurie – aštuoniasdešimtukui? Būna (ir ne taip jau retai), kad 10% vadybininkų pasiekia 90% rezultato. Tai pavojinga: vadovas tarsi atsiduria ant parako statinės – jau nebe jis vadovauja situacijai, o aplinkybės jam. Todėl vienas iš svarbiausių vadovo taktinių tikslų turėtų būti visomis priemonėmis stengtis situaciją išbalansuoti taip, kad bent 30% vadybininkų pasiektų 70% pardavimų.
Kita vertus, reikia nepamiršti, kad ne tik vadovas renkasi vadybininką, bet ir vadybininkas renkasi, kuriai įmonei „parduoti save“. Todėl vadovui tikrai vertėtų pagalvoti, ką apart „darbo jauname, draugiškame kolektyve“, „darbo rezultatus atitinkančio atlyginimo“, „karjeros galimybių“ ir „visų socialinių garantijų“ jis galėtų pasiūlyti naujam darbuotojui.
Naujojo vadybininko adaptacija
Įsivaizduokime, kad atrankos sunkumai – jau praeityje, kad vadovas jau pasirinko tą vienintelį, kuris turėtų įmonės apyvartą pakelti į neregėtas aukštumas. Kad taip ir atsitiktų, reikėtų nenuvertinti adaptacijos etapo vaidmens. Pirmoji jo dalis, trunkanti bent mėnesį, kartu yra ir bandomasis laikotarpis: tiek laiko reikia, kad pamatytume, ar naujokas pritampa prie esamos struktūros, ar įspūdis, kurį jis sudarė per atrankos konkursą, atitinka jo „tikrąjį aš“, ar vadovas su naujuoju pavaldiniu randa bendrą kalbą. Pagaliau ir naujajam vadybininkui bandomasis laikotarpis reikalingas tam, kad įsitikintų, ar naujoji jo darbo vieta yra kaip tik tokia, kokią jis ir įsivaizdavo pasikalbėjęs su būsimais darbdaviais. Taigi pirmasis adaptacijos etapo uždavinys – abiem šalims „pasitikrinti“, kiek rezultatai atitinka lūkesčius. Antrasis – kuo greičiau ir kuo mažesnėmis sąnaudomis „pastatyti vadybininką ant kojų“. Tam gali prireikti 3–6 mėnesių, kartais ir vienerių metų.
Adaptacijos procesą paleisti savieigai yra pavojinga. Būtent šiame darbo su vadybininku etape atsiskleidžia vadovo pedagoginiai sugebėjimai.
Vadovo darbas su vadybininkais gali būti dvejopas – grupinis ir individualus. Grupinis vadovo darbas su vadybininkais paprastai tapatinamas su susirinkimu, kurio metu pristatomi praeito mėnesio padalinio veiklos rezultatai, aptariami ateinančio laikotarpio planai, „pakraunama malkų“ atsiliekantiems ir paglostomi pirmūnai. Tai nėra blogai, tačiau tai tik tam tikra grupinio darbo priemonių dalis. Pardavimo veiklos rezultatai, kurių aptarimu paprastai apsiribojama susirinkimuose, yra tarsi tas ledkalnio septintadalis, kuris yra iškilęs virš vandens. Šeši septintadaliai ledkalnio, kurie yra panirę po vandeniu yra vadybininkų veikla, kuri davė tuos rezultatus. Todėl kita svarbi grupinio darbo funkcija – yra vadybininkų saviugda, t.y., veiksmai nukreipti į pardavimo veiklos gerinimą. Edukacinių susirinkimų metų vadovas turėtų paakinti pardavimo vadybininkus pasidalinti „šviežiais“ sėkmingų ir nesėkmingų pardavimų pavyzdžiais. „Smegenų šturmo“ metodo pagalba galima būtų sugeneruoti alternatyvias pardavimo elgesio taktikas vienu ar kitu atveju. Tokie susirinkimai puiki proga formuoti pardavimo vadybininko darbo su kliento prieštaravimais „bankui“. Naujojo vadybininko dalyvavimas tokiame susirinkime yra geriausia patirties kaupimo priemonė.
Produktyvaus pardavimo vadybininko darbo laikotarpis
Jei adaptacijos periodas praėjo sklandžiai, ir vadovas išaugino bent kiek didesnių nei vidutiniai rezultatų pasiekiantį pardavimo vadybininką, kitas vadovo uždavinys yra kuo labiau atitolinti tą dieną, kai „užaugintasis“ ateis pas vadovą, padėkos (geriausiu atveju) už bendrą darbą, pasakys susiradęs kitą darbą ir norįs greičiau sutvarkyti būtinus formalumus. Kad tai neįvarytų vadovui infarkto, dar renkantis vadybininką reikia susitaikyti su mintimi, jog naujasis darbuotojas neateina visam gyvenimui. Produktyvaus pardavimo vadybininko darbo laikotarpis nėra begalinis. Jis trunka daugių daugiausia penkerius metus. Samdomas darbuotojas bet kurioje organizacijoje nuolatos yra veikiamas dviejų jėgų – išcentrinės ir įcentrinės. Išcentrinė jėga skatina ieškoti kitos, geresnės, darbo vietos. Įcentrinė jėga skatina likti ten, kur tuo metu esi. Vadovas turėtų tai prisiminti ir, prieš priimdamas sprendimą dėl vadybininkų, įvertinti, kokį poveikį tai padarys šių abiejų jėgų pusiausvyrai.
Didelis vaidmuo čia tenka vadybininkų apmokėjimo ir skatinimo sistemai. Vadybininkas, kaip ir bet kuris kitas samdomas darbuotojas, pirmiausia dirba dėl pinigų. Galime kiek nori apeliuoti į lojalumą kompanijai, karjeros galimybes, draugišką kolektyvą, tačiau jei atlyginimas nepakankamas baziniams vadybininko poreikiams patenkinti, išvardytų priemonių poveikis bus labai trumpalaikis. Pardavimo vadybininkui yra svarbus ne tik atlyginimo dydis, bet ir jo struktūra. Paprastai kalbama apie pastoviąją ir kintamąją atlyginimo dalis. Dėl pastoviosios atlyginimo dalies gavimo darbuotojas yra garantuotas. Kintamąją atlyginimo dalį sudaro komisiniai už parduotą produkciją. Gana opi problema yra pastoviosios ir kintamosios dalių santykis. Jei kintamoji dalis neviršija 10% visų vadybininko gaunamų pajamų, tokia atlyginimo struktūra ne kažin kiek skatins vadybininką stengtis parduoti daugiau. Visai kitų rūpesčių sukelia atlyginimo struktūra, kurioje atvirkščiai – pastovioji dalis yra palyginti nedidelė, pavyzdžiui, minimalaus atlyginimo dydžio. Tuomet vadybininko neapleidžia mintis, kas jo laukia kitą mėnesį. Nuolatinė įtampa skatina depresiją, apkartina gyvenimą, stumia vadybininką pasirinkti kad ir mažiau mokamą, bet ramesnį darbą.
Dar vienas svarbus veiksnys – tai pats tiesioginis vadovas, jo asmeninės savybės. Galbūt nustebtumėte sužinoję, kiek vadybininkų keičia darbą būtent dėl to, kad yra nepatenkinti savo tiesioginiu vadovu. Ko gero, ne ką mažiau, nei išyra santuokų dėl nesutapusių charakterių.
Vadybininko išėjimas
Nors bet kuris vadybininkas iš įmonės gali išeiti kada sumanęs, vadovas neturėtų nustebti pastebėjęs keistą dėsningumą – vadybininkai kažkodėl išeina pačiu netikėčiausiu ir pačiu netinkamiausiu vadovui metu, ir kažkodėl išeina būtent geriausieji – tie, kuriuos prarasti ir pardavimų grupės vadovui, ir visai įmonei yra skausmingiausia. Remiantis minėtu Pareto dėsniu, didžiausia tikimybė, kad išeinantis vadybininkas bus kaip tik iš to dvidešimtuko... Nieko nepadarysi – tokie yra verslo dėsniai. Tik jokiu būdu vadovas neturėtų imti įkalbinėti vadybininko atšaukti savo sprendimą. Esame suaugę žmonės ir turime gerbti vienas kito apsisprendimą. Profesinius santykius reikėtų nutraukti nenutraukiant asmeninių. Europa – maža, Lietuva – dar mažesnė. Vadovo keliai su išeinančiu vadybininku neišvengiamai susikirs. Tegu tai būna draugiški, ne priešiški susidūrimai – ekonominės ir kitokios naudos bus daugiau ir vienai, ir kitai šaliai. Svarbiausias vadovo uždavinys šiame etape yra analizuoti savo veiklą ir paklausti savęs: „Kaip man ateityje reikėtų pakeisti savo elgesį, kad vadybininko išėjimas (bet kurio ir bet kada) būtų kuo mažiau skausmingas?“ Ir pamėginti rasti atsakymą į jį...
Autoriai: Masalskienė E., Masalskis V.
Šaltinis: www.lokada.lt