Žymiai dažniau nei reikėtų, svetainių kūrėjai visų pirma galvoja apie paieškos sistemas.
Tai gali garantuoti gerą lankomumą, tačiau tokios svetainės neretai tampa visiškai bevertės paprastam lankytojui. Internetas buvo sukurtas skleisti informaciją “masėms”, vertėtų tai prisiminti kuriant svetainę.
Jeigu kurdami galvojote tik apie paieškos sistemas, gausite geresnį jų įvertinimą, tačiau, vos tik apsilankęs, lankytojas vargu ar panorės užsibūti čia ilgiau, tuo labiau grįžti sekantį kartą. Iš kitos pusės, jei kurdami mąstysite apie lankytoją, kiekvienas naujas apsilankymas atneš ilgalaikės naudos, nes susidomėjęs jis ne tik ilgiau pasiliks jūsų svetainėje, bet ir apsilankys pakartotinai. Pakartotinų apsilankymų didinimas - štai pagrindinis mūsų tikslas.
Jeigu kurdami galvojote tik apie paieškos sistemas, gausite geresnį jų įvertinimą, tačiau, vos tik apsilankęs, lankytojas vargu ar panorės užsibūti čia ilgiau, tuo labiau grįžti sekantį kartą. Iš kitos pusės, jei kurdami mąstysite apie lankytoją, kiekvienas naujas apsilankymas atneš ilgalaikės naudos, nes susidomėjęs jis ne tik ilgiau pasiliks jūsų svetainėje, bet ir apsilankys pakartotinai. Pakartotinų apsilankymų didinimas - štai pagrindinis mūsų tikslas.
Įsivaizduokite, jūsų svetainę per paieškos sistemas kas dieną aplanko po 100 naujų lankytojų. Jei bent 15% iš jų svetainė patiktų tiek, jog jie pasižymėtų adresą į lankytinų svetainių sąrašą, pagalvokite, kiek lankomumas išaugtų per ilgesnį laiką. Galiausiai, be gero įvertinimo paieškos sistemose pasiektumėte ir didelį pakartotinų apsilankymų skaičių.
Šiam tikslui pasiekti būtina viską tinkamai suderinti. Jums teks sukurti svetainę, kuri ir sudomintų lankytojus, ir neprarastų iškovotos vietos paieškos sistemų sąrašuose.
Kokybė + Kantrybė = Tikslas
Pagrindinis siekis kuriant svetainę - patenkinti galutinį vartotoją. Manau, turėtumėte tą prisiminti nuo pačios svetainės kūrimo pradžios per visą ilgą darbo procesą, ir tik galiausiai patobulintumėt jau sukurtą svetainę, kad ji taptų “draugiška” paieškos sistemoms. Sukūrę svetainę, visus pribloškiančią naudojimosi paprastumu, naudinga informacija, puikiu dizainu, sugebėsite išsiskirti iš minios. Mano manymu, pagrindinis ginklas siekiant didelio lankomumo - KANTRYBĖ.
Susitelkite ties turiniu. Ne ties kiekybe, bet KOKYBE. Jei jūsų svetainėje gausu naudingos informacijos konkrečiam vartotojų ratui, labai tikėtina, kad jie grįš čia vėl ir vėl. Norint išlaikyti pakartotinai apsilankiusius labai svarbu turinį pastoviai atnaujinti. Informacijos “šviežumas” - štai kas juos čia užlaikys ilgėliau. Jei svetainėje pateikiama ilgą laiką nekintanti informacija, ko jiems grįžti? Nauja ir pastoviai atnaujinama informacija, patrauklus stilius padės jums tapti lyderiu savo srityje.
Ar Svetainės Turinys Valdo?
Viena pagrindinių sąvokų, kurias dažnai išgirsite besimokydami svetainių kūrimo - “TURINYS VALDO”. Pasigilinkime labiau, kodėl taip yra. Jau buvo minėta, kad turinys - pagrindinė priežastis, dėl ko lankytojai apsilankys, o pastoviai atnaujinamas turinys - dėl ko jie apsilankys vėl. Paieškos sistemos taip pat mėgsta turinį. Paieškos sistemų vorai (robotai) yra tiesiog pamišę dėl turinio, jie tiesiog nepasotinami. Jei jūsų svetainė gali pasigirti unikaliu turiniu, galite būti tikri, jog neliksite vorų nepastebėti. Kuomet paieškos sistemų robotai naršo po jūsų svetainę, jie fiksuoja turinį ir bando nuspręsti, apie ką vienas ar kitas puslapis. Jei informacija jūsų svetainėje pašvęsta “kažkam”, vorai pabandys išsiaiškinti to “kažko” prigimtį.
Būtent dėl šios priežasties labai svarbu turinį pateikti kaip galima savičiau. Tačiau, jei, pavyzdžiui, jūsų svetainė apie mašinas, nėra lengva parašyti straipsnį taip, kad jis išsiskirtų iš tūkstančio kitų straipsnių apie mašinas. Jei tarkim paskyrėte puslapį “Ford”, koncentruosite informaciją į Ford mašinų gamyklą. Tačiau, galite sukurti puslapį apie “Ford Focus” ir čia gilintis į specifines problemas, tokiu būdu paversdami visą svetainę labai ir labai išskirtine.
Koncentracija ties savo Sritimi
Kurdami puslapius, kuriuose turinys yra specifiškas konkrečiam rašiniui ar straipsniui, būsite įvertinti tiek vartotojų, tiek paieškos sistemų. Paieškos sistemos gali išanalizuoti jūsų puslapius ir lengvai nustatyti, koks būtent straipsnis sudomins konkretų lankytoją. Visa ko esmė - “nepraskiesti” turinio ir stengtis kiekvieną straipsnį pateikti kaip įmanoma individualiau.
Dauguma svetainių padalintos į keletą skirtingų skyrių. Kaip pavyzdį toliau nagrinėsime anksčiau minėta svetainę, pašvęstą mašinoms. Tarkime šiame saite turinys suskirstytas atsižvelgiant į atskirus mašinų gamintojus. Tuo pačiu suskirstyta visa svetainės informacija, patalpinta keliuose aplankuose (”folderiuose”), tarkim /Ford, /Volvo, /Honda ir taip toliau. Kiekviename tokių aplankų yra patalpintas Index puslapis, kuriame publikuojama informaciją apie tą ar kitą gamintoją. Visai įmanoma, kad kiekvienam konkrečiam modeliui bus paskirtas atskiras antrinis aplankas (”subfolderis”), kuriame ir bus talpinama medžiaga apie jį.
Gauname sekančią svetainės struktūrą: /Honda/Civic/auto.info
Suskirstydami aplankus tokiu loginiu principu gausime piramidę, kurios viršuje bus pradinis puslapis, o žemiau – atskiri aplankai su informacija. Tokiu būdu suskirstant medžiagą sukuriama labai paprasta svetainės sandara, pasitarnaujanti mums net dėl dviejų priežasčių. Tampa paprasta svetainę prižiūrėti ir tobulinti, be to svetainės navigacija išlieka labai patogi. Jei nusprendėte kurti svetainę atsižvelgdami į lankytojų poreikius, patogus valdymas ypatingai svarbus.
Patogi Svetainės Navigacija
Kurdami savo svetainę siekiame, kad lankytojas kaip galima greičiau surastų jam rūpimą informaciją. Pradinis puslapis iš esmės tarnauja kaip durys į biblioteką, tačiau nepaprastai svarbu ir pradinį puslapį paversti naudingu vartotojui. Mes pasinaudosime juo, kad pateiktumėme trumpą informaciją ir nuorodas į naujus svetainės puslapius. Taigi, jei Fordas išleidžia naująjį Ford Probe, trumpai tai apžvelgiame ir patalpiname nuorodą į konkretų svetainės puslapį, kuriame pateikiama išsami informacija šia tema. Apsilankę šiame puslapyje lankytojai gali ne tik perskaityti juos sudominusį straipsnį, bet ir toliau patogiai naršyti po svetainę. Mano manymu, duotuoju atveju patogiausia navigacijos sistema, savo sandara primenanti sumuštinį (o apbūdinant dar geriau – rusiškąją lėlę Matriošką – vert.past.).
Tokia naršymo sistema labai tinkama svetainei, sudarytai piramidės principu. Ji leidžia lankytojams perprasti svetainės sandarą, greitai persikelti iš vieno skyriaus į kitą ar grįžti atgal į pradinį puslapį. Navigacija iš esmės atrodytų sekančiai: Pagrindinis > Honda > Civic Tokią navigaciją mėgstu dėl dviejų priežasčių. Pirmoji - kaip jau buvo minėta - galimybė lengvai naršyti po puslapius, peržvelgti skyrius ir poskyrius bei greitai grįžti vėl į pradžią. Antroji – pagalba lankytojui, jei paieškos sistema šiek tiek suklydo. Tarkime, žmogus, per paieškos sistemą beieškodamas informacijos apie Ford Fusion, pateko į puslapį, skirtą Ford Focus. Suvokęs, kad papuolė ne į tą puslapį, jis apsidairys ir, pasitelkęs navigacijos sistemą, greitai suras reikiamą straipsnį. Paieškos sistemos nėra tobulos, taigi galimybė lankytojui pačiam greitai rasti norimą informaciją yra labai naudinga.
Gera svetainės navigacijos sistema yra skirta vartotojui, tačiau ji gali pasitarnauti ir kaip kelių tinklas, kuriuo keliaudami paieškų sistemų vorai surinks reikiamą informaciją apie jūsų svetainę. Taigi, tai vienas iš svarbesnių svetainių kūrime veiksnių, tinkamai pasitarnausiantis ir žmogui, ir robotui. Turėtumėte patys gerai patikrinti naršymo po svetainę patikimumą, kadangi klaidos atveju, kuomet lankytojas lengvai neras reikiamo puslapio, jis tiesiog išeis reikiamos informacijos ieškoti kitur. Grįžkime prie pavyzdžio, kuomet per paieškos sistemą lankytojas pateko ne į tą puslapį. Jei jis neranda reikiamos informacijos ar bent akivaizdžios nuorodos į ją, ko jam čia pasilikti? Tiesiog dar kartą bus nuspaustas naršyklės mygtukas „Grįžti“ ir prarastas lankytojas vėl atsidurs paieškos sistemos puslapyje.
Kurdami puslapius, kuriuose turinys yra specifiškas konkrečiam rašiniui ar straipsniui, būsite įvertinti tiek vartotojų, tiek paieškos sistemų. Paieškos sistemos gali išanalizuoti jūsų puslapius ir lengvai nustatyti, koks būtent straipsnis sudomins konkretų lankytoją. Visa ko esmė - “nepraskiesti” turinio ir stengtis kiekvieną straipsnį pateikti kaip įmanoma individualiau.
Dauguma svetainių padalintos į keletą skirtingų skyrių. Kaip pavyzdį toliau nagrinėsime anksčiau minėta svetainę, pašvęstą mašinoms. Tarkime šiame saite turinys suskirstytas atsižvelgiant į atskirus mašinų gamintojus. Tuo pačiu suskirstyta visa svetainės informacija, patalpinta keliuose aplankuose (”folderiuose”), tarkim /Ford, /Volvo, /Honda ir taip toliau. Kiekviename tokių aplankų yra patalpintas Index puslapis, kuriame publikuojama informaciją apie tą ar kitą gamintoją. Visai įmanoma, kad kiekvienam konkrečiam modeliui bus paskirtas atskiras antrinis aplankas (”subfolderis”), kuriame ir bus talpinama medžiaga apie jį.
Gauname sekančią svetainės struktūrą: /Honda/Civic/auto.info
Suskirstydami aplankus tokiu loginiu principu gausime piramidę, kurios viršuje bus pradinis puslapis, o žemiau – atskiri aplankai su informacija. Tokiu būdu suskirstant medžiagą sukuriama labai paprasta svetainės sandara, pasitarnaujanti mums net dėl dviejų priežasčių. Tampa paprasta svetainę prižiūrėti ir tobulinti, be to svetainės navigacija išlieka labai patogi. Jei nusprendėte kurti svetainę atsižvelgdami į lankytojų poreikius, patogus valdymas ypatingai svarbus.
Patogi Svetainės Navigacija
Kurdami savo svetainę siekiame, kad lankytojas kaip galima greičiau surastų jam rūpimą informaciją. Pradinis puslapis iš esmės tarnauja kaip durys į biblioteką, tačiau nepaprastai svarbu ir pradinį puslapį paversti naudingu vartotojui. Mes pasinaudosime juo, kad pateiktumėme trumpą informaciją ir nuorodas į naujus svetainės puslapius. Taigi, jei Fordas išleidžia naująjį Ford Probe, trumpai tai apžvelgiame ir patalpiname nuorodą į konkretų svetainės puslapį, kuriame pateikiama išsami informacija šia tema. Apsilankę šiame puslapyje lankytojai gali ne tik perskaityti juos sudominusį straipsnį, bet ir toliau patogiai naršyti po svetainę. Mano manymu, duotuoju atveju patogiausia navigacijos sistema, savo sandara primenanti sumuštinį (o apbūdinant dar geriau – rusiškąją lėlę Matriošką – vert.past.).
Tokia naršymo sistema labai tinkama svetainei, sudarytai piramidės principu. Ji leidžia lankytojams perprasti svetainės sandarą, greitai persikelti iš vieno skyriaus į kitą ar grįžti atgal į pradinį puslapį. Navigacija iš esmės atrodytų sekančiai: Pagrindinis > Honda > Civic Tokią navigaciją mėgstu dėl dviejų priežasčių. Pirmoji - kaip jau buvo minėta - galimybė lengvai naršyti po puslapius, peržvelgti skyrius ir poskyrius bei greitai grįžti vėl į pradžią. Antroji – pagalba lankytojui, jei paieškos sistema šiek tiek suklydo. Tarkime, žmogus, per paieškos sistemą beieškodamas informacijos apie Ford Fusion, pateko į puslapį, skirtą Ford Focus. Suvokęs, kad papuolė ne į tą puslapį, jis apsidairys ir, pasitelkęs navigacijos sistemą, greitai suras reikiamą straipsnį. Paieškos sistemos nėra tobulos, taigi galimybė lankytojui pačiam greitai rasti norimą informaciją yra labai naudinga.
Gera svetainės navigacijos sistema yra skirta vartotojui, tačiau ji gali pasitarnauti ir kaip kelių tinklas, kuriuo keliaudami paieškų sistemų vorai surinks reikiamą informaciją apie jūsų svetainę. Taigi, tai vienas iš svarbesnių svetainių kūrime veiksnių, tinkamai pasitarnausiantis ir žmogui, ir robotui. Turėtumėte patys gerai patikrinti naršymo po svetainę patikimumą, kadangi klaidos atveju, kuomet lankytojas lengvai neras reikiamo puslapio, jis tiesiog išeis reikiamos informacijos ieškoti kitur. Grįžkime prie pavyzdžio, kuomet per paieškos sistemą lankytojas pateko ne į tą puslapį. Jei jis neranda reikiamos informacijos ar bent akivaizdžios nuorodos į ją, ko jam čia pasilikti? Tiesiog dar kartą bus nuspaustas naršyklės mygtukas „Grįžti“ ir prarastas lankytojas vėl atsidurs paieškos sistemos puslapyje.
Puslapių Antraštės
Kuriant Interneto puslapius svarbu nepamiršti antraščių. Į jas pirmiausiai atkreipiamas dėmesys apsilankius svetainėje. Lankytojas vos pažvelgęs į antraštę iš karto nusprendžia, ar pateko į reikiamą puslapį, ir, ar verta čia pasilikti. Dėl to labai svarbu antraštes kurti apgalvotas, trumpas, bet konkrečias. Antraštėmis minta ir paieškos sistemų vorai.
Yra kelios antraščių (angl. headings) rūšys. Interneto puslapiuose tikros antraštės sukuriamos pasinaudojant „H žymenimis“ (angl. H-tags). Pagal hierarchiją, H1 atitinka pagrindinę antraštę, H2 – antrinę (angl. subheading), H3 – dar mažiau svarbią ir taip toliau. Tarkime, viename iš savo mašinų svetainės puslapių panorome sukurti antraštę, skirtą Honda Civic. H1 žymuo HTML kalboje atrodytų sekančiai:
Informacija apie Honda CivicTaip išskirtas tekstas bus didesnis ir paryškintas, todėl tikrai primins laikraščio antraštę. Akivaizdu, kad, kaip ir dera antraštei, ji būtų virš paties teksto. Pačiame tekste galite taip pat skirti antrines antraštes, pavyzdžiui:
Kuriant Interneto puslapius svarbu nepamiršti antraščių. Į jas pirmiausiai atkreipiamas dėmesys apsilankius svetainėje. Lankytojas vos pažvelgęs į antraštę iš karto nusprendžia, ar pateko į reikiamą puslapį, ir, ar verta čia pasilikti. Dėl to labai svarbu antraštes kurti apgalvotas, trumpas, bet konkrečias. Antraštėmis minta ir paieškos sistemų vorai.
Yra kelios antraščių (angl. headings) rūšys. Interneto puslapiuose tikros antraštės sukuriamos pasinaudojant „H žymenimis“ (angl. H-tags). Pagal hierarchiją, H1 atitinka pagrindinę antraštę, H2 – antrinę (angl. subheading), H3 – dar mažiau svarbią ir taip toliau. Tarkime, viename iš savo mašinų svetainės puslapių panorome sukurti antraštę, skirtą Honda Civic. H1 žymuo HTML kalboje atrodytų sekančiai:
Informacija apie Honda CivicTaip išskirtas tekstas bus didesnis ir paryškintas, todėl tikrai primins laikraščio antraštę. Akivaizdu, kad, kaip ir dera antraštei, ji būtų virš paties teksto. Pačiame tekste galite taip pat skirti antrines antraštes, pavyzdžiui:
Apie Honda Civic trumpai
H2 žymeniu pažymėtas tekstas taip pat bus ryškesnis, tačiau ne toks didelis, kaip išskirtas H1. Analogiškai, atskiroms pastraipoms taip pat galite sukurti antraštes pasinaudoję H3 žymeniu.
Techninės savybės
Naudojantis H žymenimis labai svarbu taisyklingai juos išdėstyti. Puslapyje H1 turėtų būti naudojamas tik vieną sykį, reikia vengti ir per dažno H2 naudojimo, šio žymens pagalba atskiriant tik dideles straipsnio dalis. Su H3 galima elgtis šiek tiek laisviau, tačiau taip pat nereiktų piktnaudžiauti, tuo labiau antraštėms skirtus žymenis naudoti paryškinant visą ar dalį teksto.
Antraštės tikrai praverčia galutiniam vartotojui, aišku, jei jos naudojamos tinkamai. Jos padeda suskaidyti tekstą į atskiras tarpusavyje susijusias dalis, be to, surasti reikiamą informaciją vos pažvelgus. Nemažai naudos „teisingos“ antraštės duoda ir kovoje dėl paieškos sistemų dėmesio. Jos leidžia paieškos botams greičiau ir, svarbiausia, teisingai perprasti vieno ar kito puslapio esmę, suteikia jiems daugiau užuominų. Tinkamai sukurta antraštė, taikliai apibūdinanti turinį keliais raktiniais žodžiais, padės jums gauti geresnį paieškos sistemų įvertinimą („reitingą“, angl. rank), vadinasi, sugebėsite paieškos sistemos pateikiamame sąraše šiek tiek aukščiau. Jei pabandysite apgauti paieškos sistemas dirbtinai didindami antraščių skaičių, greičiausiai susilauksite atvirkštinės reakcijos ir būsite įvertinti kaip mažiau naudingi lankytojui.
Puslapių Pavadinimai
Spaudoje sąvokos „puslapio pavadinimas“ ir „puslapio antraštė“ iš esmės tapačios. Internete reikalai labai ir labai skiriasi. Antraštės rašomos HTML kode tarp ir žymenų, kaip ir visa kita lankytojui pateikiama informacija, todėl yra aiškiai matomos pačiame puslapyje. Puslapio pavadinimas įterpiamas į kodą tarp ir žymenų, pavyzdžiui, , todėl jį matome pačiame Interneto naršyklės viršuje.
Būtent pavadinimą daugelis paieškos sistemų pateikia paieškos rezultatų sąraše. Taigi, pavadinimo žymuo – vienintelis įrankis jūsų rankose, kuriuo galite įtikinti lankytoją apsilankyti svetainėje. Pavadinimas turėtų būti kiek įmanoma patrauklesnis visomis prasmėmis. Jis turi būti trumpas, aiškus, akivaizdžiai susijęs su puslapio turiniu. Apgalvotai panaudojus pavadinimą, didžiulė tikimybė, kad per paieškos sistemas pritrauksite daugiau lankytojų.
Pavadinimo žymuo daugelio paieškos sistemų laikomas vienu pagrindinių vertinimo įrankių (greta Interneto adreso, raktinių žodžių dažnio ir tankio, gerai parašytų meta-žymenų, lankytojų skaičiaus, nuorodų į puslapį iš kitų svetainių – vert.past.). Daugelio paieškos sistemų manymu, iš visų HTML kodo vietų puslapio pavadinimas užima svarbiausią. Jei visos puslapio dalys (turinys, antraštės, navigacija, pavadinimas) specifinės konkrečiai temai, jos laiduos viena už kitą. Tokiu atveju, kuomet paieškos sistemų robotai peržiūrinės jūsų puslapius ir gilinsis į turinį, jos pastebės, kad puslapio pavadinimas ir pateikiamas turinys glaudžiai susiję, taigi, jiems bus lengviau nustatyti, „apie ką kalba“. Kaip buvo minėta ir anksčiau, kuo didesnio užuominų, apie ką puslapio turinys, skaičiaus pateikimas paieškos sistemoms, padeda šioms teisingai įvertinti jūsų svetainę ir skirti geresnį „pažymį“.
Žodis Pabaigai
Deja, vien to nepakanka, atsidurti pirmose paieškos rezultatų sąrašo pozicijose. Norint pakelti savo svetainės reitingą jums prireiks nuorodų į ją iš kitų svetainių. Daugelis paieškos sistemų nuorodą į jūsų svetainę prilygina balsui už jus. Kuo daugiau tokiu balsų, tuo geriau. Jei paieškos sistema nustato, kad turite daug balsų (t.y. nuorodų iš kitų svetainių), tikėtina, jog pakilsite sąraše aukščiau. Paieškos robotai tiesiog nusprendžia, kad jūsų svetainėje pateikiama informacija iš tiesų naudinga.
Tokių nuorodų „įsigijimas“ nėra lengvas darbas, tačiau jis ypatingai svarbus, todėl turi būti atliktas. Anksčiau buvo sakyta, jog “TURINYS VALDO”, tai ypač pasiteisina duotuoju atveju. Jei auditorijai pateikiate naudingą informaciją, labai tikėtina, jog sulauksite žymiai didesnio nuorodų iš kitur skaičiaus, nei pateikdami niekalą.
Kurkite svetaines lankytojams, o vorai atseks.
Autorius: Ričardas Peldžius
Šaltinis: www.webmeistras.lt
Deja, vien to nepakanka, atsidurti pirmose paieškos rezultatų sąrašo pozicijose. Norint pakelti savo svetainės reitingą jums prireiks nuorodų į ją iš kitų svetainių. Daugelis paieškos sistemų nuorodą į jūsų svetainę prilygina balsui už jus. Kuo daugiau tokiu balsų, tuo geriau. Jei paieškos sistema nustato, kad turite daug balsų (t.y. nuorodų iš kitų svetainių), tikėtina, jog pakilsite sąraše aukščiau. Paieškos robotai tiesiog nusprendžia, kad jūsų svetainėje pateikiama informacija iš tiesų naudinga.
Tokių nuorodų „įsigijimas“ nėra lengvas darbas, tačiau jis ypatingai svarbus, todėl turi būti atliktas. Anksčiau buvo sakyta, jog “TURINYS VALDO”, tai ypač pasiteisina duotuoju atveju. Jei auditorijai pateikiate naudingą informaciją, labai tikėtina, jog sulauksite žymiai didesnio nuorodų iš kitur skaičiaus, nei pateikdami niekalą.
Kurkite svetaines lankytojams, o vorai atseks.
Autorius: Ričardas Peldžius
Šaltinis: www.webmeistras.lt