Pirmieji interneto svetainių lankomumo skaitikliai buvo pagrįsti HTTP serverio registro (log) analize.
Registro įrašai būdavo automatiškai analizuojami ir iš jų surenkama lankomumo statistika pagal IP adresus. Vėliau atsirado CGI įskiepiai, kurie aktyviai skaičiuodavo svetainės lankomumą. Pradėjo kurtis ir firmos, teikiančios skaitiklių paslaugas ir papildomą analizę.
Ką skaičiuoja skaitikliai? Paprastai tariant, jie skaičiuoja svetainės lankytojus. Tačiau kad suprastume, kaip jie juos skaičiuoja, reikia apsibrėžti, kas yra svetainės lankytojas.

Paprastai domina, kiek skirtingų lankytojų pabuvoja per dieną. Tokie skaitikliai paprasčiausi – jiems tereikia atskirti vienus lankytojus nuo kitų.
Aišku, kad skaičiuoti kiekvieną svetainės atvėrimą (puslapio parodymą) naršyklėje nėra protinga. Juk tada būtų priskaičiuojamas kone kiekvieno naujo puslapio atvėrimas toje pačioje svetainėje. Dėl to skaitliukas turi sekti lankytoją pagal vieną ar kitą požymį. O požymiai yra du: IP adresas ir slapukas. Tas pats žmogus gali aplankyti svetainę ir porą kartų per dieną. Jeigu jis turi dinaminį IP adresą, gali būti traktuojamas ir kaip kitas klientas. Tačiau jeigu jo kompiuteryje paliktas slapukas, skaitiklis gali atpažinti, kad tai tas pats klientas, tik su kitu IP adresu. Na, o jeigu slapukai išjungti, belieka pasikliauti IP adresu.

Slapukai praverčia ir kitais atvejais – padeda skaičiuoti unikalius svetainės lankytojus. Tarkim, jūsų svetainėje naršo didelės kompanijos darbuotojai, tačiau jie visi internetą pasiekia per vieną maršrutizatorių. Kitaip sakant, jie parodo tik vieną IP adresą. Šiuo atveju slapukai rodo, kad naršoma iš skirtingų kompiuterių.
Sudėtingesni skaitikliai gali pateikti ir daugiau informacijos. Tarkim, kiek laiko vidutiniškai svetainėje praleidžia vienas ar kitas klientas. Tokie skaitikliai turi sekti kliento sesiją naudodamasis jos slapukais. Šie ypatingi tuo, kad gyvuoja tol, kol uždaroma naršyklės programa.
Jeigu naršyklėje įjungtas „Javascript“ įskiepis (kaip dažniausiai ir būna), tai skaitikliai papildomai gali rinkti informaciją apie lankytojo operacinę sistemą, pačią naršyklę ir ekrano raišką.

www.hey.lt

„Hey.lt“ skaitikliai paprasti ir kuklūs. Tačiau jie kuklūs ne tik savo išvaizda, bet ir paslaugomis.
Registracijai reikalingas galiojantis el. pašto adresas. Pati registracija paprasta, per daug iš vartotojo nereikalaujanti. Sukuriamas vienas skaitiklis, pateikiamas kodas, kurį reikia patalpinti savo svetainėje, ir skaitiklis pradeda darbą.
Jo statistikoje matosi puslapių parodymų ir unikalių lankytojų skaičius. Pateikiama metinė, mėnesio ir dienų statistika. Tai pat parodomas paskutinių lankytojų sąrašas. Lentelėje pateikiamas laikas, nuoroda, iš kur lankytojas atėjo, į kokį svetainės adresą kreipėsi ir iš kokio IP ar interneto adreso apsilankė.

Galimi skaitiklio nustatymai:
Išvaizdos derinimas. Galima nustatyti, ar rodyti grafiką, bendrą ir dienos apsilankymų skaičių. Taip pat galima nustatyti teksto, fono bei rėmelio spalvas arba skaitiklį padaryti permatomą.
Parodymai. Galima pačiam nustatyti pradinius apsilankymo ir unikalių lankytojų skaičiaus parodymus.
Labai nustebau neradęs ignoruojamų IP adresų sąrašo. Na, aš visai nenoriu, kad mane skaitiklis skaičiuotų.
Išvada. Kuklus skaitiklis. Jeigu jums nekliūva tai, kad skaičiuos ir jūsų paties apsilankymus, galite juo naudotis.
 
http://top100.penki.lt

„Top 100“ – turbūt seniausia lietuviška skaitiklių paslaugą teikianti svetainė. Bent keletą kartų iš esmės ji keitėsi, paslaugų daugėjo. Šiuo metu turime visai neblogą vaizdelį.
Registracija nesudėtinga, tačiau, kaip ir visur kitur, reikalingas egzistuojantis el. pašto adresas.
Pirmasis privalumas, palyginti su „Hey.lt“, – „Top 100“ svetainėje galima užsiregistruoti keletą skaitiklių ir juos atskirai valdyti. Tačiau čia yra mokamos ir nemokamos paslaugos. Nemokamų paslaugų krepšelis gana kuklus – galima pasižiūrėti lankomumą pagal laiką – valandomis, dienomis ir taip toliau iki mėnesių. Saugoma nesena informacija – iki praėjusio mėnesio. Duomenis galima peržiūrėti kaip grafiką, paprastą sąrašą ir gauti kaip XML failą.
Jeigu naudositės mokamu skaitikliu, svetainėje bus pateikta daug įvairesnė informacija. Galima pažiūrėti lankomumo grafikus skirtingu laiku, regioninę lankytojų informaciją, naudojamas naršykles, operacines sistemas ir ekrano raišką. Taip pat įmanoma susikurti neskaičiuotinų IP adresų filtrą – taip galite iš lankytojų sąrašo išbraukti save ir skaitiklio parodymai bus tikslesni.
Manau, kad „Top 100“ nevertas dėmesio, jei naudojatės vien tik nemokamu skaitikliu – tuomet geriau rinktis „Hey.lt“. Juolab kad dauguma interneto svetainių paprastai suteikia ne prastesnę informaciją savo vidinėje administravimo sistemoje. Tačiau jei susidomėsite mokama versija, pagalvokite, ar verta išleisti 520 litų per metus.

http://webstats.motigo.com

Sau rinkčiausi būtent šią paslaugą. Man šioje svetainėje patiko beveik viskas, na, nepaisant keleto smulkmenų.
Registracija labai patogi. Klaidoms tikrinti naudojama AJAX technologija. Ties kiekvienu įvedamu lauku iššoka paaiškinimas, ką reikia įvesti, kokia įvedimo klaida ir pan. Taigi pirmasis įspūdis neblogas.
Susikūręs šios sistemos abonentą ir įsijungęs likau maloniai nustebintas. „Motigo“ siūlo ne skaitiklį, o statistikos paslaugą. Skaitiklių galima susikurti kiek nori – įvairioms svetainėms, tik reikia jų turėti.
Per keletą dienų skaitiklis surinko šiek tiek informacijos. O pažiūrėti tikrai buvo ką. Informacija pateikiama labai gražiai, su grafikais ir įvairiais pjūviais. Iš pradžių net nustebau pamatęs, kad parašyti lankytojų adresai ir kompanijų pavadinimai. Pasirodo, „Motigo“ pateikia lankytojų WHOIS informaciją (tai duomenų bazė, kur surašyti IP adresai ir kam jie priklauso).
Malonu, kad „Motigo“ pagal paieškos variklius iškapsto ir parodo, kokie raktažodžiai atvedė lankytojus į svetainę. Taip pat vizualiai parodo, iš kurių pasaulio vietų apsilankyta. Galima pažiūrėti įvairius lankomumo grafikus, o juose atskirai matyti tiek parodymai, tiek lankytojai arba bendras grafikas.
Nepatiko tai, kad iš pradžių intuityviai neradau, kaip pasiekti savo statistiką. Į ten patenkama spaudžiant skaitiklio „Edit“ mygtuką. Nelabai logiška, bet tai vis dėlto smulkmena.
Didžiausias svetainės trūkumas – kaišiojama reklama. Statistikai rinkti prikabinamas nemažas „Javascript“ failas, kurį panagrinėjus galima rasti naujų langų atidarinėjimo komandas. Pagal regioninę IP adreso informaciją įterpiamos reklamos. Jei esate įsitikinę, kad jūsų svetainę lankys tik lietuviai, „Motigo“ yra tinkama. Tačiau kitoms šalims svetainė jau turi užsakytas reklamas. Taigi skaitiklis labai geras, tačiau turi ir savo „kainą“.

www.statcounter.com

„Statcounter“ – beveik lietuviško „Top 100“ kopija. Čia taip pat galima užsiregistruoti keletą skaitiklių.
Į standartinį paketą įtraukti lankomumo grafikai – unikalių lankytojų ir parodymų skaičiai. Čia informacija saugoma ilgiau – vienerius metus. Duomenis galima parsisiųsti kaip sąrašą „Excel“ arba CSV formatais (CSV – Comma Separated Values, tekstinis duomenų saugojimo formatas, kur laukeliai atskiriami kableliu ar kitu ženklu).
Mokamas paketas žada geriausią statistiką: įvairius peržiūros pjūvius, neribotą informacijos saugojimo laiką (tiksliau, iki maksimalaus 100 GB duomenų kiekio).
 
www.google.com/analytics

Kaip visada, „Google“ turi ką pasakyti ir šioje vietoje. Tik „Google Analytics“ paslauga skirta ne paprastam vartotojui, norinčiam tik skaičiuoti lankytojus. Jos paskirtis kur kas platesnė. Ši paslauga svarbi kaip analitinis įrankis svetainės lankytojams stebėti, taip pat ji integruota su „Google“ reklama.
„Google Analytics“ paslaugos nemokamos. Tiesa, yra vienas apribojimas – duomenys kaupiami „tik“ iki 5 mln. svetainės parodymų per mėnesį. O „Google“ reklaminės paslaugos „AdWords“ naudotojams apribojimų apskritai nėra. Natūralu, tokį kiekį parodymų paprastai turi tik interneto naujienų portalai, parduotuvės ir kitos panašios verslo svetainės.
„Google Analytics“ teikiamas paslaugas trumpai aprašyti sunku – tam reikėtų atskiro straipsnio. Skaitiklis neturi jokios įtakos svetainės išvaizdai, t. y. neįdedamas joks jo paveikslėlis. Registracija paprasta – jei turite bendrąjį „Google“ abonentą (kas šiais laikais nesinaudoja „Gmail“?), galite iš karto susikurti savo svetainės skaitiklį. Informacija pateikiama įvairiausiais pjūviais, ją peržiūrėti patogu. Analizės įrankiai pagrįsti „flash“ technologija, be to, yra vizualiai aiškūs ir išsamūs.
Sistema labai optimizuota. Paprastai naujausios ataskaitos gali būti gaunamos mažiau nei per valandą.
Tiesa, „Google Analytics“ turi statistikos skaičiavimo problemą. Kadangi daugelis šiais laikais mėgsta į naršyklę įsidiegti reklamos blokavimo įskiepius, jie taip pat užblokuoja dalį „Analytics“ kodo, todėl statistikoje gali atsirasti spragų.

Išvados

Ką vis dėlto rinktis? Jei norite gražaus skaitiklio, galite rinktis „Hey.lt“. O jei pageidaujate išsamios analizės, geriausia naudotis „Google Analytics“. „Motigo“ taip pat vertas dėmesio, tik lankytojus gali nervinti reklamos. Tiesa, įmanoma perrašyti „Motigo“ „Javascript“ kodą ir iš jo pašalinti reklamos atidarymą. Tačiau teks su tuo šiek tiek pasikrapštyti. Bet kuriuo atveju skaitiklių pasirinkimas nėra mažas, bet, regis, „Google“ imasi monopolijos.

Autorius: Saulius Pakrijauskas